BørneErgo- og Fysioterapi

BørneErgo- og Fysioterapi


Hos ERGOkrop tilbyder vi børneergoterapi og fysioterapi til børn i alle aldre. Vi ved, at det kan være svært at afgøre, om ens barn eller baby har brug for hjælp på det sansemotoriske plan. Derfor er du altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende samtale. Vi plejer at sige, at hvis familiens hverdagsaktiviteter eller institutionens rutiner skal ændres, og der skal tages særlige hensyn for, at barnet kan fungere optimalt, er det en god idé at få barnet undersøgt. Måske er det kun nogle få sansemotoriske områder, der skal stimuleres, eller rutiner, der skal ændres, for at barnet kan få det bedre i sin egen krop. Vi er alle forskellige både neurologisk og følelsesmæssigt, og det skal der være plads til, selvom vi ikke altid passer ind i samfundets normer.


Vores tilgang: Neurologisk fundament

Vores tilgang er neurologisk, og vi arbejder med fundamentet i hjernen, det vil sige fra hjernestammen, den primitive del af hjernen, de spæde udviklingstrin, lillehjernen, primitive/posturale reflekser og det autonome nervesystem (bottom-up). Det er her, vi begynder vores undersøgelse, da disse faktorer har stor betydning for udviklingen af forbindelser højere oppe i hjernen, hvor de kognitive funktioner befinder sig. Målet er at hjælpe dit barn til at blive den bedste udgave af sig selv, både neurologisk og følelsesmæssigt, uanset om barnet har en diagnose eller ej. Hvis dit barn er sensorisk følsomt, kan vi ikke fjerne denne følsomhed, men vi kan hjælpe hjernen med at fortolke, bearbejde og sortere indtrykkene hensigtsmæssigt, så kroppen ikke konstant er i alarmberedskab.


Hjernen er plastisk

Hjernen er under konstant forandring – den er plastisk – og den ændrer sig i forhold til, hvad du lærer, oplever og får af input. Hjernen består af over 100 milliarder hjerneceller (neuroner), der kommunikerer op til 1000 gange i sekundet. Det er disse neuroner, der gør det muligt for os at tænke og handle. Stoffer som dopamin, oxytocin og serotonin, ligesom endorfiner, er særligt vigtige i læringssammenhænge, da de er en del af hjernens belønningssystem. Når du fodrer din hjerne med ny information, forbindes denne information med din eksisterende viden og tones af dine følelser.


Hjernen er derfor konstant i stand til at skabe nye forbindelser, og det er ikke nødvendigt at kunne kravle for at kunne gå. Men børn udvikler mange færdigheder gennem de tidlige udviklingstrin, som f.eks. at kravle, og det er vigtigt, at de gennemgår disse faser for en optimal udvikling. Det er dog aldrig for sent at arbejde med disse færdigheder, og vi arbejder både ud fra en dynamisk og hierarkisk tilgang.


Et eksempel fra klinikken

Et barn på 1,5 år, som er oralt søgende, får pludselig nedsmeltninger, som resulterer i bid og riven i hår. Barnet er hurtigt igennem udviklingstrinene og har ikke fået færdighederne ordentligt implementeret. Dette barn kan være overmodigt, have aktive primitive reflekser og nedsat kropsbevidsthed. Vi finder frem til, at vi skal arbejde med færdigheder, som børn typisk bruger energi på omkring 3-4 måneders alderen, f.eks. at ligge på maven, integrere Moro-refleksen og trille. Det viser sig, at barnets forældre blev skilt, da barnet var 3-4 måneder gammelt. Selvom barnet ikke kan huske det, påvirker forældrenes følelsesmæssige tilstand barnet, da det er meget afhængigt af forældrene i denne alder. Ligesom stress eller frygt under graviditeten kan påvirke barnet, kan vi ikke ændre situationen i det øjeblik, men vi kan hjælpe barnet med at bearbejde og integrere de tidlige erfaringer.


Symptomer på sanseintegrationsproblemer

Nogle af de typiske symptomer på sanseintegrationsproblemer kan være:

•Nedsmeltninger og følelsesmæssige reaktioner

•Nedsat kropsbevidsthed (fx kan ikke mærke, hvor kroppen er, virker klodset, falder uden grund)

•Taktile udfordringer (fx tøjet føles ubehageligt, kan ikke lide at blive vasket, berøring, massage, gå i bare tæer)

•Vestibulære udfordringer (fx svært ved at gynge, dreje rundt, trille, have hovedet nedad, køresyge)

•Kropslig uro (søger konstant stimuli og har svært ved at holde sig i ro)

•Koncentrationsbesvær

•Orale dysfunktioner (fx problemer med at få børstet tænder, bider negle, selektiv spisning, problemer med konsistenser og smage)

•Søger ikke stimuli og vil helst holde sig i ro

•Indlæringsvanskeligheder

•Adfærdsproblemer


Hovedpunkter i behandlingen


Hos ERGOkrop arbejder vi med flere vigtige aspekter i behandlingen:

• Selvregulering af behov og nervesystem

• Strukturerede omgivelser (fx skærmfri zoner)

• Spæde udviklingstrin og milepæle

• Arbejde med primitive og posturale reflekser

• Orale dysfunktioner, herunder stramt tunge- og læbebånd

• Kropsbehandling og bevægelighed i rygsøjlen

• Hjernebarkstræning (samarbejdet mellem de to hjernehalvdele)

• Adfærdstræning og håndtering af konflikter og nedsmeltninger (bottom-up / top-down tilgang)


Træning og forløb hos ERGOkrop

Den største del af træningen vil foregå hjemme hos jer som forældre, da hjernen trives bedst med hyppig, intensiv og varieret stimulation. Vi tilbyder også intensiv/holdtræning i klinikken, som varetages af Maiken (fysioterapeut). For at opnå de bedste resultater er det vigtigt, at træningen tilpasses jeres overskud og hverdag, da for meget træning hurtigt kan blive overvældende. Jo oftere øvelserne bliver lavet, jo hurtigere vil I kunne se resultater. Dog bestemmer barnets nervesystem og udviklingshastighed, hvordan forløbet skrider frem. Ofte ser vi hurtig fremgang, men for de fleste tager det tid, så en fast tidshorisont kan være vanskelig at sætte. Mange oplever dog hurtigt, at deres børn bliver mere modige, har færre nedsmeltninger og får bedre balance og kropsbevidsthed.


Vi arbejder også på at hjælpe jer med at forstå jeres barns adfærd, så I bedre kan håndtere og tolke den fremadrettet. På den måde bliver det lettere at reducere konflikter og fremme barnets selvværd. Børn, der er påvirket af den primitive del af hjernen, har svært ved at styre deres reaktioner, da deres alarmberedskab (flygt, kæmp eller frys) dominerer. Med træning og udvikling af nervesystemet vil barnet med tiden få lettere ved at bruge den højere del af hjernen, som hjælper dem med at reagere hensigtsmæssigt i forskellige situationer.


Kontakt os for mere information

Hvis du har spørgsmål til undersøgelsen, træningen eller er usikker på, om et forløb er det rette for dit barn, er du velkommen til at kontakte os. Vi hjælper gerne med rådgivning og vejledning, så vi sammen kan finde den bedste løsning for dit barns udvikling.




Opstartsforløb

 

Et forløb kan se meget forskelligt ud. Nogen har brug for en Kort telefonisk samtale eller e-mail ang. barnets udfordringer, så vi kan få en snak om vi er de rigtige til jer og om vi kan hjælpe jeres familie. 

Så booker I en 1. gangskonsultation og i kvitteringsmailen vil I modtage et Spørgeskema omkring barnets ressourcer og vaskeligheder, som I besvarer og sender til mig via sikker mail.


1. konsulatation er den store undersøgelse, hvor forældre og barn kommer i klinikken af 1- 1,5 times varighed, men kan også forgå online via skype/facetime.

Denne undersøgelse er med til at give os et indblik i de udfordringer I oplever i hverdagen og hvordan I oplever jeres barn generelt. Her vil vi også komme ind på hvilke muligheder der er for jer og hvordan den videre undersøgelse skal foregå.

Den sansemotorisk undersøgelse af barnet afhænger af hvilket barn vi har med at gøre, hvor længe det tager eller om vi skal gøre det over flere gange. Dette kan ofte lade sig gøre i forbindelse med den 1. konsultation, alt efter barnets alder og lange ører :)

Analyse af undersøgelse og udarbejdelse af hjemmetræningsprogram og eventuelle behandlingsplan. Når I går fra os første gang får I øvelser med hjem og nogle tiltag i dagligdagen som kan implementeres, for at hjælpe dit barn hvor det er lige nu.

Forældrene kan selv vælge det videre forløb herfra i samarbejde med terapeuten, men ofte ses vi hver 2. - 3. - 4. uge til opfølning, opdatering, nye/flere øvelser osv.


VIGTIGT:

Kommunale tilbud og hjemmebesøg ser anderledes ud og her er det vigtigt at kontakte mig for individulle tilbud.